نوشتن‌گاه

نوشتن‌گاه عضویست از بدن چون نشیمن‌گاه؛ مرکب است از دست و مغز و قلب که در وادی نوشتن همان قلم است و عقل و دل

نوشتن‌گاه

نوشتن‌گاه عضویست از بدن چون نشیمن‌گاه؛ مرکب است از دست و مغز و قلب که در وادی نوشتن همان قلم است و عقل و دل

ایران باید در مقابل فشارها مقاومت کند

جمعه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۲، ۰۲:۰۸ ق.ظ

رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم طاغوت: ایران باید در مقابل فشارها مقاومت کند


                                           اکبر اعتماد

 

اکبر اعتماد، نخستین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که مقامات ایران باید در مقابل تحریم‌ها و فشار کشورهای غربی مقاومت کنند و تسلیم نشوند.

آقای اعتماد در مصاحبه با زبیده ملک، خبرنگار شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی گفت که اگر شاه در قدرت باقی مانده بود، شاید او هم برای ساخت سلاح اتمی تلاش می‌کرد.

او در مورد حمایت دولت آمریکا از نخستین تلاش های ایران برای ساخت یک نیروگاه اتمی گفت: "آنها اول حمایت می کردند... اما کمی بعد خواستند نظرات خودشان را به ایران تحمیل کنند و من زیر بار نرفتم. ما چهار سال برای رسیدن به توافقی دوجانبه مذاکره کردیم و هرگز به نتیجه نرسیدیم".

- چه جور شرایطی می خواستند تحمیل کنند؟

* می گفتند که اگر به ما رآکتور یا سوخت بدهند، هر کاری که خواستیم با باقی مانده سوخت مصرف شده بکنیم باید با اجازه آمریکایی‌ها باشد.

- هیچ وقت به طور خصوصی به شما در مورد نگرانی کشورهای همسایه ایران که احتمالا نمی خواستند ایران برنامه اتمی داشته باشد چیزی نگفتند؟

*می گفتند که با ایران مشکلی ندارند، اما می خواهند شرایط خودشان را در مورد ایران اعمال کنند تا بتوانند در مورد کشورهای دیگر هم آنها را اعمال کنند. گفتم من اینجا نیستم که مشکلات شما را حل کنم. این مشکل شماست، مشکل من نیست.

- اگر شاه در قدرت مانده بود، فکر می کنید تصمیم به ساخت بمب اتمی می گرفت؟

* شاه عقیده داشت که به اندازه کافی در منطقه قدرتمند است و می تواند از منافع ما در منطقه دفاع کند، بنابراین نیازی به بمب اتمی ندارد. اما به من گفت که اگر این وضعیت تغییر کند، مجبور خواهیم بود برای ساخت بمب اتمی اقدام کنیم. بله! این نظر را داشت. در آن زمان مأموریت من این بود که همه تکنولوژی‌های ممکن در زمینه اتمی را به دست بیاورم. می گفتیم شاید در آینده لازم شود.

- یعنی وقتی شما مسئول برنامه اتمی ایران بودید، این احتمال را در نظر داشتید و کسانی را مأمور تحقیق در موردش کرده بودید؟

* بله، دقیقا.

- بعد از انقلاب چه شد؟

* واقعیت این است که در ابتدا به همه چیز شک داشتند و نگران کارهای آمریکا بودند. انقلابی ها فکر می کردند که تکنولوژی هسته‌ای یکی از تاکتیک‌های آمریکا برای دست اندازی به ایران است. اما بعدا متوجه شدند که برنامه اتمی یک برنامه موفق بوده و باید ادامه پیدا کند و شروع کردند به ادامه دادن آن.

[آقای اعتماد بیش از سی سال است که در پاریس زندگی می کند. او به یاد می آورد که صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق او را ترغیب کرد که به عراق برود، اما او قبول نکرد]

* صدام حسین خیلی تلاش کرد که مرا به عراق ببرد. پیغام داد و سفیرش را به دیدنم فرستاد. هیچوقت به زبان نیاورد، اما احتمالا می خواست مرا به عراق ببرد که آنجا برنامه اتمی درست کنم. به او گفتم تا وقتی با مردم من می جنگی، دشمن من هستی و نخواهم آمد. خیلی کشورهای دیگر هم از من دعوت کردند، اما قبول نکردم. در پاریس ماندم و برای فرانسوی ها و آلمانی ها کار کردم و راضی هستم.

[اکبر اعتماد در ایران مورد احترام است و پدر برنامه اتمی ایران شناخته می شود. او در سال های اخیر چند بار به ایران سفر کرده است. او معتقد است که ایران نباید به فشارهای غرب در مورد برنامه اتمی اش تن دهد]

* ایران مشغول تحقیقاتی است که حق انجام آنها را دارد. نمی دانم چرا کشورهای غربی این تحریم ها را علیه ایران اعمال می کنند و فشار می آورند. چرا در مورد هند، پاکستان و اسرائیل چنین نکردند؟ ایرانی‌ها باید در برابر فشارها مقاومت کنند و به کشورهای غربی نشان بدهند که می توانند از خودشان و از منافعشان دفاع کنند.

به نقل از "ب ی ب ی س ی" فارسی



با توجه به مصاحبه پدر انر‍ژی اتمی ایران می توان به این اصل رسید که، مبادرت به امر تحقیقات هسته ای، جزءِ انکار ناپذیر زندگی بشری در عصر حاضر بوده و ایران به نوبه ‏ی خود در برهه های تاریخی مختلف، ‌چه در دوره رژیم طاغوتی و چه بعد از انقلاب مقدس جمهوری اسلامی به سیر تکامل این علم پرداخته است.

و اما از این رو، مسئولین حکومتی در دوران مختلف در جهت پیشبرد این اهداف سعی و تلاش خود را نموده اند. چه در زمان حکومتی که دست نشانده ی استکبار جهانی بود و چه در دوره‏ ی طلایی حکومت اسلامی که اهدافش برای اعتلای عزت و شرف اسلام و مسلمین جهان، مخصوصا مردم غیور ایران است.

اکنون با توجه به دورهای مختلف روند انرژی اتمی در ایران، که در دو حکومت کاملا مغایر، روندی کاملا مشابه، انکار ناپذیر و پیشرو بوده است، این سوال به وجود می آید که، چگونه در دوران صلح و دیپلماسی خارجی موفق آقای خاتمی! ، این روند رو به رشد، ‌متوقف گردید و به عنوان تنها نقطه‏ ی سیاه در این حرکت عظیم علمی،‌ که دانشمندان هسته ای ایران چون گذشتگان خود همچون بو علی سینا، ابوریحان بیرونی، ذکریا رازی ... طلایه داران علومی چون نجوم و طب بودند ایجاد کردند، ثبت گردید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نوشتن‌گاه

دست‌های مرا گرفت و فشرد و خندان گفت: خب پس توانستید زنده بمانید، نه؟ از دو ساعت پیش اینجا منتظرم! نمیدانید امروز بر من چه گذشت! میدانم، میدانم! ولی برویم سر موضوع! می‌دانید چرا آمدم؟ نیامدم که مثل دیروز یه عالم پرت و پلا بگویم! می‌دانید؟ باید در آینده عاقل تر از این باشم. من دیشب خیلی فکر کردم! (شب‌های روشن - داستایفسکی)

بایگانی
آخرین نظرات