نوشتن‌گاه

نوشتن‌گاه عضویست از بدن چون نشیمن‌گاه؛ مرکب است از دست و مغز و قلب که در وادی نوشتن همان قلم است و عقل و دل

نوشتن‌گاه

نوشتن‌گاه عضویست از بدن چون نشیمن‌گاه؛ مرکب است از دست و مغز و قلب که در وادی نوشتن همان قلم است و عقل و دل

۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۱ ثبت شده است

موسیقی فیلم

 

اگر علاقه مند به ویرایش این نسخه و کمک به من برای بهتر شدن جزوه هستید لطفا نسخه ورد آن را از من بگیرید. این جزوه اپن سورس است.

بخش اول تئوری موسیقی

تعاریف بنیادین

تعریف هنر موسیقی

موسیقی هنر بیان احساس به کمک صداست.(در تعریف کلی هنر میتوان گفت که هنر یعنی بیان احساس به کمک ماده یا واسطه چون در ادبیات ماده ای در کار نیست) در موسیقی به کمک صدا هنرمند بیان احساس میکند. کلمه موزیک ریشه یونانی دارد. در اصل موز یا میوز(muse) نام الهه ساز و آواز در یونان بود.

 موسیقی در زبان پارسی یک کلمه عربی است که از دو بخش موسی به معنی نغمه و قی به معنی لذت بخش و خوش تشکیل شده است. به موسیقی در پارسی لحن و به صورت جمع الحان نیز گفته میشود. چیزی که نباید فراموش کنیم این است که موسیقی یک صوت است اما صوتی که حاصل از ایجاد ارتعاشات منظم است. به طور کلی صدا انرژی حاصل از یک ارتعاش خواه منظم یا نا منظم است که توسط گوش ادراک میشود.

صدای موسیقایی

صدای موسیقایی صدایی است که حاصل از یک ارتعاش منظم باشد و این ارتعاش مسلما توسط یک ساز(یا چیزی شبیه به آن!) تولید میشود. اما صدا به طور کلی ویژگی های زیر را دارد:

نواک، ارتفاع یا پیچ(pitch)

که منظور همان زیرو بم بودن صداست و به تعداد نوسانات جسم تولید کننده صدا در زمان معینی بستگی دارد. تعداد این نوسانات در یک ثانیه همان فرکانس است که با واحد هرتز بیان میشود و منظور از هرتز تعداد نوسانات یک جسم در یک ثانیه است. مثلا یک صدا با 440 هرتز، 440 بار در ثانیه نوسان میکند. هر چه فرکانس بالا باشد صدا زیر تر و هر چه فرکانس پایین تر باشد صدا بم تر است. این فرکانس ارتباط مستقمی با طول جسم مرتعش دارد. یعنی وقتی طول جسم مرتعش بیشتر میشود فرکانس بیشتر و  وقتی طول جسم مرتعش کمتر میشود فرکانس کمتر میشود. به همین علت ویلن سل صدای م تری نسبت به ویلن دارد. محدوده شنوایی انسان بین 20 تا 20000 هرتز است (در بعضی افراد 16000 هرتز). البته با افزایش سن توانایی شنیدن فرکانس های بالا کاهش میابد. زیرو بمی اصوات در موسیقی با نظام هفت نتی نوشته میشود و بر روی خط حامل که توضیحش خواهد آمد، مشخص میشود.

شدت صدا یا دینامیکdynamic

شدت صدا به مقدار نیرویی که ما برای ایجاد ارتعاش، به جسم مرتعش وارد میکنیم بستگی دارد و در موسیقی به صورتp (ضعیف)وf (قوی) نشان میدهد که pianoیعنی ضعیف و forte یعنی قوی. البته باید توجه داشته باشیم که ضعیف و قوی بودن یک صدا ارتباطی با فرکانس ندارد و دو صدا با فرکانس های مشابه میتوانند ضعیف یا قوی باشند.


برای دانلود "اینجا" کلیک کنید.


در تب   می توانید از سایر مطالب استفاده نمایید.

  • ۰ نظر
  • ۰۲ اسفند ۹۱ ، ۰۰:۳۶
  • مجتبی قره باغی

موسیقی نظامی در ایران


موسیقی نظامی در ایران را می توان با آغاز جنگ های منظم در تاریخ ایران باستان همزمان دانست. نوشته های محققانی چون حسن مشحون و روح الله خالقی نیز بر این نکته تاکید دارد.

همچنانکه در آثار شعرا و مورخانی چون فردوسی یا بیهقی و مسعودی از وجود سازهایی چون شیپور، کوس، دهل، کرنا، سرنا و . .  . یاد می شود که چگونه در میدان نبرد میان ایران با دشتمنان این آب و خاک از سوی هر دو لشکر به کار می رفته است.

آنچه از موسیقی نظامی در تاریخ ایران به جای مانده است ، همین نقل های مکتوب و تصویر به جای مانده از برخی سازهایی است که بعدها در نقاره خانه ها نیز به کار گرفته شد. این وضعیت سنتی استفاده از سازها تا دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار ادامه داشت. در این دوره و با ورود خروجی از رشحات تمدن غرب، موسیقی نظامی و جنگی غرب نیز وارد ایران شد.

موسیولومر و مدرسه موزیک دارالفنون

با راه افتادن مدرسه دارالفنون ، دست اندرکاران امور نظامی در ایران به صرافت افتادند که موسیقی نظامی به شیوه اروپایی آن را به کار گیرند.

هدف اصلی از ایجاد شعبه موزیک دارالفنون تربیت نوازنده آلات بادی موسیقی نظامی و مربی برای اداره کرده دسته جات موسیقی نظامی بود. و برای این کار نیز موسیولومر فرانسوی به ایران آمد تا آموزش موسیقی نظام به ایرانیان را برعهده گیرد. این آموزش ها سبب شد تا پس ازچند سال دسته موزیک نظام شکل گرفته وعملا جای نقاره خانه های قدیمی را هم بگیرد. اما موزیک نظامی در این دوره بیش از آنکه در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد. به محملی برای سرگرمی دربار پادشاهان قاجار تبدیل شد تا در ورود و خروج و مسافرت های شاه وی را همراهی کند.

در این دوره گروه موزیک نظام علاوه بر نواختن در صبح و شام، در تکیه دولت و در تغذیه های آن دوره نیز می نواختند کار استفاده از این موسیقی تا به آنجا پیش رفتکه در مراسم عروسی هم از آن بهره می بردند.



برای دانلود "اینجا" کلیک کنید.


در تب می توانید از سایر مطالب استفاده نمایید.

  • ۰ نظر
  • ۰۲ اسفند ۹۱ ، ۰۰:۲۴
  • مجتبی قره باغی
نوشتن‌گاه

دست‌های مرا گرفت و فشرد و خندان گفت: خب پس توانستید زنده بمانید، نه؟ از دو ساعت پیش اینجا منتظرم! نمیدانید امروز بر من چه گذشت! میدانم، میدانم! ولی برویم سر موضوع! می‌دانید چرا آمدم؟ نیامدم که مثل دیروز یه عالم پرت و پلا بگویم! می‌دانید؟ باید در آینده عاقل تر از این باشم. من دیشب خیلی فکر کردم! (شب‌های روشن - داستایفسکی)

بایگانی
آخرین نظرات